Beetje laat maar veel te vertellen.. - Reisverslag uit Le Morne, Mauritius van Nick Lensink - WaarBenJij.nu Beetje laat maar veel te vertellen.. - Reisverslag uit Le Morne, Mauritius van Nick Lensink - WaarBenJij.nu

Beetje laat maar veel te vertellen..

Door: Nick Lensink

Blijf op de hoogte en volg Nick

22 Februari 2013 | Mauritius, Le Morne

Dinsdag 12 februari ben ik gaan duiken! Het was heel erg leuk! Om 9 uur was ik bij de dive centre en een kwartiertje later gingen we met de auto naar de boot. Ik begon met mijn spullen prepareren voor het duiken. Mijn vest ,waar lucht in kan komen zodat je blijft drijven en waar je je balans mee kan houden onder water, moest aan mijn tank vastgemaakt worden. Daarna alle draden voor de luchttoevoeren in elkaar geklikt en wat testjes gedaan om te checken of alles goed werkt.
Ik kreeg een briefing van Xavier, mijn instructeur. Hij vertelde mij dat we vandaag wat moeilijkere opdrachten gaan doen. In mijn eerste drie dives heb ik ook opdrachten moeten doen. Bij mijn eerste dive moest ik mijn apparaat waar ik door adem uit mijn mond halen (onder water) en rechts van me gooien. Daarna moest ik hem op een bepaalde manier weer te pakken krijgen en in mijn mond stoppen. De tweede opdracht was om mijn masker vol te laten lopen met water en hem weer te vullen met lucht. Deze twee opdrachten deed ik in een keer goed maar die werden wel nog een paar keer herhaald om het te blijven oefenen. Bij mijn tweede dive kreeg ik een nieuwe opdracht erbij. Op 45 graden blijven hangen met je flippers op de grond. Doordat je longen lucht binnen krijgen kan je zelf een beetje bepalen hoe hoog je blijft hangen door middel van je ademhaling. Adem je in, dan ga je omhoog, adem je uit, dan ga je omlaag. Na dit geoefend te hebben in de tweede en de derde dive moest ik afgelopen dinsdag twee nieuwe opdrachten doen. Ik moest weer mijn masker vol laten lopen met water en hem op mijn hoofd zetten zodat mijn ogen en neus gewoon in het water waren terwijl ik door bleef ademen. Dit om te voelen of ik daar niet in paniek van raak, dat raakte ik niet. Daarna gingen we een andere nieuwe opdracht doen. Ik heb als ik ga duiken twee ademhaalapparaten en de opdracht was om die te delen met iemand die zonder zuurstof komt te zitten. Terwijl je diegene met je linkerhand aan zijn vest vasthoudt pak je het ademhaalapparaat en geef je die aan hem terwijl je het water uit het apparaat blaast. Op de achterkant van het apparaat zit een knop waarmee je al het water uit het apparaat blaast zodat diegene die ademt geen water binnen krijgt. Na dit gedaan te hebben deden we een soortgelijke opdracht maar dit keer gingen we één apparaat delen. Ik moest hem uit mijn mond halen en in de instructeur zijn mond doen, ondertussen moest ik gebaren of het goed met hem ging. Hierna heb ik onderwater gewoon gedoken en de prachtige onderwaterwereld bekeken. Ik heb bij mijn eerste duik ook door een grot gedoken. Dat vond ik heel erg leuk en indrukwekkend. Ik heb ook weer een paar grote kreeften gezien en een slang die met zijn hoofd uit de muur stak en je vinger zou bijten als je te dichtbij zou komen.
Bij mijn tweede dive moest ik even wachten onder water voordat de andere mensen beneden waren en ik zwom iets boven de bodem. Toen zag ik ineens onder mij een superlange gele slang voorbij zwemmen. Superervaring, je kon heel dichtbij komen en de instructeur heeft hem zelfs nog aangeraakt. Ik heb ook veel vissen gezien die op koraal lijken. Die liggen doodstil op de bodem en wachten tot er een prooi voorbij komt zwemmen. Een paar kleine maar ook één hele grote. Ik moest ook weer mijn ademhaalapparaat delen met de instructeur maar nu moest ik ook tegelijkertijd ook zwemmen. Ik vond dit een van de leukste opdrachten omdat deze het uitdagendst was. Verder heb ik ook een hele platte vis gezien die over de bodem zwom met ogen die uitstaken aan de bovenkant. Na mijn vijfde dive ben ik officieel een gecertificeerde CMAS lvl 1 duiker en daar ben ik erg trots op! De onderwaterwereld is een wereld die ik nog vaak hoop te kunnen zien en ik kijk nu nog uit naar mij laatste duik waar die er is om te duiken zonder opdrachten en om gewoon te kunnen bezichtigen en te genieten.

Vanaf vorige week worden we elke dag met een busje van huis opgehaald en helemaal naar werk gebracht zodat wij niet meer hoeven over te stappen en we besparen nog geld ook.
Vorige week woensdag moest ik weer naar werk en het vervelende was dat het heel hard regende. Ik had het busje wat me sochtends ophaald gemist omdat die gozer mij zogenaamd niet zag in de regen. Eenmaal op werk aangekomen met natte sokken, broek en overhemd ben ik me gaan drogen onder de handdroger op de wc. Rond half 9 maakte ik mijn gebruikelijke kopje koffie en glaasje water en ging naar mijn plek. Er was nog niet zo veel te doen dus ik was wat andere schooldingen aan het regelen. Toen er plots rond 10 uur mijn manager vertelde dat het over heel Mauritius regende en dat ik naar huis kon. Ik kon mijn oren niet geloven. Naar huis omdat het regent. Het water in Mauritius word niet zo goed afgevoerd en komt op bepaalde plekken allemaal bij elkaar. Zo is Port-Louis helemaal overstroomd en waren riviertjes rivieren geworden. Ik was rond kwart voor 12 thuis en heb toen lekker thuis gezeten en niet zo veel gedaan.
Vrijdag avond hebben we nieuwe buren gekregen. Een meisje en een jongen die een koppel vormen en in het huis naast ons wonen. Ze komen uit Groningen en zijn heel aardig. We zijn met ze uit eten geweest en hebben ze een beetje vertelt over Mauritius.
Zaterdagochtend zijn we met ze drieen om 8 uur vertrokken richting het krokodillenpark. Een park waar je krokodillen kan zien.. Het was erg leuk. Hele grote krokodillen maar ook hele grote schildpadden. Die kon je gewoon aaien en mee op de foto. Ook heb ik een kleine krokodil vastgehouden. Heel cool! Tussen de middag zijn we in het park gaan lunchen en hebben we een krokodillenburger gegeten. Lekker maar niet speciaal. Daarna nog tot twee uur door het park gelopen en daarna richting Curepipe. Het stadje waar je doorheen moet gaan voordat je de bus kan nemen naar Flic en Flac. Daar zijn we nog naar het casino gegaan en heb ik 50rs verloren (ongeveer 1.25 euro). Na mijn grote verlies gingen we naar huis en zijn we savonds uit gegaan. Eerst naar het poolhouse waar andere studenten wonen en daarna naar Shotz. Bij shotz hebben we wat mensen ontmoet en hebben we kunnen regelen dat we de volgende dag met de auto over het eiland mee konden rijden. Zondag zijn we dan ook naar Le Morne gegaan, eerst naar het gewone strand en daarna naar Kitebay, waar allemaal kitesurfers aan het kitesurfen waren. Op de weg naar huis reden we langs het National Park en toen besloten we om daar nog een kijkje te gaan nemen. Een groot bos met veel kleine riviertjes maakte het heel mooi. We hebben met ons voeten in het water gestaan en een paar foto’s gemaakt. De zon die op bepaalde plekken in het bos scheen liet het lijken alsof het een sprookjesbos was. Ook moesten we over twee bruggetjes die helemaal onder water stonden. Ik had mijn schoenen aan en moest die dus telkens uit doen en met mijn natte voeten weer mijn schoenen in.
Zondag om 12 uur smiddag zou Eddy Visser aankomen in Mauritius. Een aardige jongen van 20 jaar die recht studeerd. Hij komt hier bij een advocatenkantoor werken, zij zijn gespecialiseerd in het strafrecht. Hij is onze nieuwe huisgenoot. We hebben weer wat meer mensen in huis en samen met onze buren zit de woonkamer soms ineens vol waar ik meestal alleen zat.

• 22 Februari 2013 - 11:04

Mar:

Zo leuk allemaal. Geniet nog maar lekker, voor je het weet is het voorbij.
    XXX Mar

• 22 Februari 2013 - 11:08

Michel:

Het lijkt of het aftellen is begonnen, Nick.

Goed dat je je duikbrevet bijna hebt.

Paps XXX

• 22 Februari 2013 - 11:49

Tineke Verbaan:

Ha Nick,
    Leuk weer man, die verhalen over het duiken. Ook gezellig dat er een huisgenoot bij komt. Weer even wat anders! Jouw tijd gaat trouwens lekker opschieten. Ik kan me voorstellen dat je dat dan ook niet erg vindt. Op een gegeven moment is het misschien ook wel weer mooi geweest. Nu dus nog snel alle dingen doen waar je nog niet aan toe gekomen bent. Heel veel plezier nog die laatste paar weken.
    Hartelijke groetjes, Dick en Tineke

• 22 Februari 2013 - 12:37

Opa Cees:

Hallo Nick ik heb een vrije ochtend genomen om reisverslag van jou te lezen
    nou ik vind het fantastish war jij allemaal mee maakt geniet er nog maar lekker het is zo weer voorbij
    als je thuis bent gaan we samen duiken met mij is het makkelijk ik zinkt van zelf.
    nick doe al je vrinden de groeten van mij en in het bizonder jij
    opa Cees en oma Riet

• 22 Februari 2013 - 12:45

Chiel:

Vet! Post nog eens wat foto's Nick wij willen ook meegenieten

• 22 Februari 2013 - 12:47

Ton En Edith:

Hey ouwe kluivenduiker!

Van harte gefeliciteerd met je brevet.
    Heb je toch maar mooi even meegepakt! Het lijkt me een geweldige ervaring zo onder water. Geniet er maar van.
    En; vrij als het regent....? Hier komt zo nu en dan een pak sneeuw naar beneden en ligt heel Nederland plat.
    Je moet dan maar zien hoe je op je werk komt.... Mazzelaar!

Gr Ton

• 22 Februari 2013 - 14:24

Marcel:

Hey Nick
    begint al aardig op te schieten he, je komt volgens mij met een rugzak ervaringen rijker thuis, op het werk maar ook onder, op of in het water, geniet er nog maar van.
    ik kan nu weer zeggen ik zie je snel weer
    gr Marcel

• 23 Februari 2013 - 23:26

Chantal:

Hoi Nick,

Wat gaaf ik zou het zelf niet durven hoor zo diep onderwater krijg het al benauwd als ik het lees....ik wens je de laatste weken nog heel veel plezier en geniet er nog even van.

X chantal

• 25 Februari 2013 - 12:39

Benny:

klinkt onwjjs vet nick! maar die krokodillen burger.... ik zou ze liever vasthouden dan opeten ;)