Travailler - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Nick Lensink - WaarBenJij.nu Travailler - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Nick Lensink - WaarBenJij.nu

Travailler

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nick

11 Juni 2015 | Frankrijk, Lyon

Bonjour,

Inmiddels zit de tweede week erop. Ik zou nu klaar moeten zijn om het veld in te gaan, de ANWB-leden te woord te staan en ze zo goed als maar kan kunnen helpen met hun problemen. Ik krijg mensen te spreken die langs de snelweg staan met pech, waarvan de auto niet meer start, waarvan in de auto een rood alarmlampje brand en ga zo maar door. Divers is het wel en dat maakt het ook leuk. Ik hou van variatie maar het zal ook zeker een uitdaging worden. Ik zal verschillende franse gesprekken moeten voeren met garages. Ook zijn er heel veel stappen te volgen voor een goede afronding van een taak. Binnen een aantal weken moet ik er gevoel bij krijgen ( zo is mij verteld). Ik heb er zin in en zoals ik vaak zeg: Het komt wel goed ^^.

Ik eet hier trouwens best gezond! De aardappels, gebakken of gekookt smaken goed samen met wat worteltjes of broccoli. Natuurlijk eet ik daarnaast een banaan of kiwi zodat ik mijn dagelijkse vitamine binnen krijg. Ik heb ook hamburgers gekocht zodat ik samen met mijn cheddarkaas, een eitje en een stokbrood soms ook even slecht kan eten. Ik heb ook oplos-espresso gekocht van Nescafe dus in de ochtend voordat ik naar werk ga kan ik nog een lekker kopje koffie drinken. Koffie krijg ik namelijk niet op werk.

In mijn derde week werden we gelukkig nog ingedeeld om samen met een collega samen te werken. Op de eerste dag blijf je vragen stellen over elke stap, ik schreef ze gelijk op dus bij elke vraag wist ik het voor de volgende keer. Dag 1 en 2 gingen aardig goed. Ik zat naast Imael, een andere collega waar ik goed mee om ga. Imael is 30 jaar, heeft een baard en heeft via internet vanuit Nederland al een francaise ontmoet die hij hier regelmatig ontmoet. Ik ben voor mezelf een word-bestand aan het maken met standaardzinnen + vertaling zodat ik mezelf wat beter verstaanbaar kan maken in het Frans. Ik heb al 4 a-4 blaadjes vol geschreven, mede met behulp van Imael (Thanks!)

Woensdag en donderdag had ik al weer weekend! Ik heb donderdag gezellig nog even met Harm in het park gezeten. Er is een heel groot meer in dat park. Ergens halverwege dat meer is een tunnel naar een eiland midden op het meer en op dat eiland staat een standbeeld om de oorlogslachtoffers te herinneren.

Savonds was er weer een apero (natuurlijk..) en hebben we met de nieuwe groep Nederlanders een gezellig avondje gehad. De nieuwe groep wilde de volgende dag uit gaan maar ik moest zaterdag om 9 uur beginnen. Gelukkig heb ik kunnen ruilen met een collega die zaterdag om half 3 moest beginnen waardoor ik mee kon. Ik heb het op de apero niet laat gemaakt want de volgende dag moest ik weer om 9 uur beginnen op werk.

Vanaf vrijdag moest ik 6 dagen achter elkaar werken. Vrijdag tot woensdag. Vrijdag was mijn eerste dag dat ik alleen zat en dat heb ik geweten. Toevallig was het vrijdag een van de drukste dagen dus de opdrachten die ik had gekregen, waar een bepaalde tijd aan gebonden stond, waren al verlopen. Ik kon dus gelijk hard aan de bak. Ik moest daarnaast dus ook nog in het frans gaan bellen.. alleen.. Mij was verteld dat je 80% van de gesprekken in het Nederlands voert en 20% in het Frans, vrijdag was het andersom. :D. Ik dus heel dapper bellen naar die franse garage, ik stel me voor en vraag wat ik wilde vragen, neemt er vrouw op die iets in het frans zegt en ze eindigt met niet ophangen (quitte pas). Wat doe ik? ik hang op.. Maargoed ik leer snel dus ik bel opnieuw en ik doe het nu wel goed. Ik krijg na het doorverbinden een man aan de telefoon waar ik mijn vraag aan kwijt kon en die kon hij gelukkig beantwoorden. Het is ook wel is wat slechter gegaan. Dat ik bijvoorbeeld een vraag stelde maar het antwoord niet helemaal goed had verstaan. Het was een keer zelfs zo erg dat de vrouw aan de andere kant van de lijn tegen mij zei: Hoezo bel je mij op als je geen Frans spreekt? Er was al gewaarschuwd dat die Franse mensen heel koud konden zijn, maar ik hoopte dat niet op mijn eerste dag al mee te maken.

Dat was dus mijn eerste dag, je kan je denk ik wel voorstellen dat ik aan het eind van de dag geen zin meer had om uit te gaan. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt en heb lekker uitgeslapen.

De volgende dag ben ik weer vol goede moed naar werk gegaan en ik merk nu na elk gesprek dat ik steeds meer kan verstaan en uit mezelf Frans terug kan praten zonder op mijn zinnenlijst te kijken dus dat geeft me wel zelfvertrouwen! Ik heb ook een keer onverwachts een Fransman aan de telefoon gekregen waar ik een heel gesprek mee heb gevoerd. Het komt dus inderdaad wel goed.. ^^

Ik heb soms ook avond dienst, tot uiterlijk 23:00. Ik heb al twee keer tot 22:00 moeten werken en kon gelukkig meerijden met een collega die in hetzelfde complex woont. In de avond rijden de bussen namelijk bijna niet meer, of ze rijden helemaal om waardoor je makkelijk een uur aan het reizen bent. Met de auto was ik binnen 15 minuten thuis dus dat was echt fijn!

Inmiddels is het donderdag en heb ik weer weekend! Ik ga vandaag met Marco op stap en vanavond toch echt een keer uit. Gezellig!

Tot snel allemaal!

  • 11 Juni 2015 - 11:49

    Lin:

    Hoi Nick,
    Leuk verhaal!
    Aah die franze mensen zijn echt gemeen haha!
    Veel plezier vanavond!

    Miss you xxx

  • 11 Juni 2015 - 12:43

    Opa En Oma Verbaan:

    Ik geloof dat jij meer feest viert dan dat je werkt GRAPJE
    Fijn dat je het naar je zin heb
    Fijn van genieten En tot de volgende keer weer
    Groetjes Van opa en oma

  • 11 Juni 2015 - 14:14

    Sjef De Wit:

    Hoi Nick,
    Un deux trois. Geweldige verhalen. Ofwel histoires merveilleux!!!! Ben je er helemaal klaar voor de komende drukte.???? Geniet vooral! Persoonlijke groet Sjef

  • 12 Juni 2015 - 09:58

    Oma En Opa Ben:




    Hoi Nick, het valt niet mee hè de franse taal en dan praten ze nog zo vlug. Ik denk als je weer thuis komt
    in augustus dan spreek je het vloeiend.We hebben weer genoten van je verhaal en vinden het hardstikke leuk om te lezen. Veel liefs van ons en tot de volgende keer.
    Oma en Opa Ben.

  • 13 Juni 2015 - 11:40

    Tineke Verbaan:

    Bonjour Nick,
    Het gaat je allemaal goed af begrijp ik. Fijn dat je het zo snel hebt kunnen wennen. Jammer dat die Fransen niet wat meer geduld kunnen opbrengen. Dat hebben wij ook wel met ze meegemaakt. Je probeert in zo goed mogelijk Frans een vraag te stellen en ze razen aan 1 stuk door het antwoord zodat je er dus niks van begrijpt. Maar ja joh, al doende leer je. Leuk dat je het ook gezellig hebt met de collega's. Nu weer een nieuwe groep Nederlanders erbij, dus waarschijnlijk nog meer pret.
    Nick, vermaak je verder en veel succes met de gesprekken in het frans.
    Groetjes van hier!

  • 15 Juni 2015 - 10:11

    Mar:

    Lieve Nick,

    Ik vind het zo leuk om te lezen wat jij allemaal doet en meemaakt.
    Het is ongelofelijk hoe snel jij leert. Ben trots op je :)

    Liefs Mar XxX

  • 15 Juni 2015 - 20:43

    Marianne Vingerling:

    hoi Nick,
    Wat leer je het allemaal snel, goed hoor!! alweer heb je wat verjaardagen moeten missen, gefeliciteerd met je mam en zusje. dikke zoen en ik kijk alweer uit naar het volgende verslag.

Tags: Werk, Garages, Frans, Eten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nick

Actief sinds 15 Nov. 2012
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 21581

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2022 - 01 Maart 2024

Noorwegen

16 Mei 2015 - 24 Augustus 2015

Werken bij de ANWB in Frankrijk

17 November 2012 - 17 Maart 2013

Stage Mauritius

Landen bezocht: