Il fait beau ici (2/2) - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Nick Lensink - WaarBenJij.nu Il fait beau ici (2/2) - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Nick Lensink - WaarBenJij.nu

Il fait beau ici (2/2)

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nick

01 Juni 2015 | Frankrijk, Lyon

Hallo vrienden en familie!

Zaterdagmiddag om 13:00 had ik afgesproken met Harm! Ja Harm! Wie is Harm? Harm is een collega van mij, en Harm, die komt uit scheveningen! Harm is 1.99 meter groot (lekker boeiend) 28 jaar en een aardig menneke. Benieuwd hoe Harm er in het echt uitziet? Ga dan even naar mijn facebook! Kan je de foto's niet zien? Voeg mij dan even toe!

Ik had met Harm afgesproken dat ik hem bij de roltrappen op het station van Vieux Lyon zou ontmoeten. Om naar Vieux Lyon te geraken moest ik de Metro nemen. De roltrappen op dat station zijn echt groot! Je staat er langer dan een minuut op! Wow.. ! In Vieux Lyon Kom je eerst terecht op een klein pleintje waar toevallig die dag een markt was dus daar zijn we gelijk gaan kijken. Op dat plein staat ook een redelijk grote kerk die erg is toegetakeld in de beeldenstorm. Hoofden van beelden zijn eraf geslagen en verder ziet de kerk er ietwat somber uit.

We hebben een lekkere "baguette avec jambon et fromage" (stokbrood met ham en kaas) gekocht, flesje water gehaald op de markt en off we went! We hadden ons ten doel gesteld om de katholieke kerk boven op de heuvel te gaan bezichtigen. Eenmaal boven aangekomen had je een uitzicht waar je u tegen zegt. Daarboven zie je pas hoe groot Lyon eigenlijk is. Wel viel op dat Lyon een stad is die niet hoog de lucht in gaat. Er staan maar twee hoge gebouwen.

Na het mooie uitzicht hebben we natuurlijk de kerk bezichtigd. Het is een kerk met meerdere verdiepingen maar de bovenste verdieping is echt gigantisch (mooi) met grote versieringen zoals schilderijen en beelden. Na een paar foto's zijn we op weg gegaan naar het oude theater waar nog steeds voorstellingen worden gehouden. Het was inderdaad oud! Na 1 minuut in het theater te hebben gelopen, wat trouwens buiten was, zijn we snel weg gegaan want ik had een Frelon gespot. Een Frelon is een hele grote bij die in het verleden op de boot vanuit azie naar Frankrijk is meegesmokkeld. Dat beest is zo groot als je halve hand. Een Frelon eet bijen en als je daar een steek van krijgt kan je het denk ik niet navertellen, of althans, ik heb het risico niet genomen. Na een korte sprint gingen Harm en ik op weg naar de begraafplaats. Er bleek een hele grote te zijn dus die hebben we even bekeken. Intussen lekker de hele dag gelopen en bijgekleurd, want de zon scheen heerlijk.

Op de begraafplaats in Frankrijk kan je verdwalen. Sommige graven waren zo gebouwd dat het leek als de doden in een huis lagen. Zo hoog en groot waren die grafstenen.

De kerk, het theater en de begraafplaats lag allemaal op de heuvel. We hadden inmiddels gezien dat er een mooi plein (place de Terraux) zou zijn met oude gebouwen, waaronder het paleis (vraag me niet welke, dat vertel ik nog wel eens in een van mijn volgende blogs) een grote fontein en gezellige cafe's. Op weg daar naartoe hebben we nog even uitgerust op een van de vele ligbankjes aan de rivier de Saone. Nadat we even hebben rondgelopen op place de Terreaux was het al weer tegen 17:30. Tussen 17:00 en 21:00 zijn in Lyon veel cafe's waar er dan een happy hour is. Daar hebben we gebruik van gemaakt en hebben gezellig een pint Chouffe houblon gedronken.

Helemaal gesloopt van het lange lopen en de uitputtende zon heb ik lekker een broodje hamburger gemaakt en sliep ik heerlijk in mijn eenpersoonsbedje.

Zondagochtend heb ik lekker rustig aan gedaan. Ik start de dag meestal met een lekker kopje espresso (oplos) en zolang de voorraad strekt een stroopwafel. Ik had zondag weer om 13:00 afgesproken met Harm. We gingen naar het Park ( Parc la tete D'or) Daar hebben we de Apero van de vrijdag daarvoor nog eens dunnetjes overgedaan. Ik was bij de Apero, die vrijdag daarvoor, als laatste overgebleven en heb alles wat nog niet open was gemaakt mee naar huis genomen. Daar hebben we in het park nog lekker van kunnen genieten. In dat park is een grote botanische tuin en een kleine dierentuin met leeuwen, apen, herten, nog meer apen, prariehondjes, wasberen en schildpadden. Echt superleuk, en nog gratis ook! Afgelopen zondag was het 27 graden dus hebben op een kleedje in de zon kunnen liggen. Ik was wel nog erg moe van de dag daarvoor dus we hebben het niet laat gemaakt en zijn op tijd naar huis gegaan. De dag daarna moest ik voor het eerst alleen gaan werken. Spannend..!!

Groeten, Nickje

  • 01 Juni 2015 - 23:22

    Oma Lensink:

    Bonne nuit mon cher petit-filsLieve Nick, wat een leuk verslag heb je weer geschreven. Opa heeft op de computer een bezoek aan Lyon gebracht , wat een grote stad vond hij het. Wij zijn er vaak doorheen gereden maar dan heb je geen idee hoe groot of zo'n stad is. We blijven je volgen hoor.
    Veel liefs van je Oma en Opa.

  • 03 Juni 2015 - 10:36

    Oma En Opa Verbaan:

    Hallo nick je gaat al lekker frans praten
    opa kan ook goed frans op zijn schevenings
    nou jongen geniet er maar van en wachten het
    volgende nieuws weer af
    groetjes van oma en opa verbaan

  • 05 Juni 2015 - 15:12

    Ton:

    Nick, kijk uit, achter je!! Een Frelon!! :(

  • 05 Juni 2015 - 21:38

    Mar:

    Hoi lieve Nickje,
    Leuk verslag weer. Kijk er steeds naar uit. Vind het leuk dat je je zo vermaakt. Heb de foto's op Facebook gezien en ja inderdaad..... Harm is een aardig menneke.
    Je bent, zoals ik al verwacht, weer slim bezig met je Apero hahaha.
    Ik hoop maar dat je nog even vooruit kan met de stroopwafels. Ik geef Tamar nog wel een voorraadje mee als ze naar je toe gaat. (wordt trouwens lekker knus saampies in jouw eenpersoonsbedje hihi).
    Nou genietze en natuurlijk ook af en toe werkze.
    Dikke kus XXXXX Mar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nick

Actief sinds 15 Nov. 2012
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 21676

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2022 - 01 Maart 2024

Noorwegen

16 Mei 2015 - 24 Augustus 2015

Werken bij de ANWB in Frankrijk

17 November 2012 - 17 Maart 2013

Stage Mauritius

Landen bezocht: