L'histoire de Lyon - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Nick Lensink - WaarBenJij.nu L'histoire de Lyon - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Nick Lensink - WaarBenJij.nu

L'histoire de Lyon

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nick

15 Juli 2015 | Frankrijk, Lyon

Bonjour mes amis,

Ditmaal niet alleen een blog over de dingen die ik heb gezien en gedaan maar ook de geschiedenis, en uitleg over de gebouwen en plaatsen die ik heb mogen bezichtigen.

Mijn vrienden zijn langsgekomen! Dylan en Olav (D&0) uit Nederland zijn voor een weekje overgevlogen om van het mooie Lyon te genieten. Vorige week woensdag rond het middaguur vlogen ze vanuit Schiphol naar Lyon. Ik moest die dag werken tot 17:00 dus rond 17:30 mocht ik hen ontvangen in mijn nederige stulpje. We besloten gelijk een fietsabbonement af te sluiten voor een week en hebben wat boodschappen gedaan. Ik heb die avond lekker 'slecht' hamburgers gebakken en daarna zijn we met een volle maag het avondleven van Lyon tegemoet gegaan.

De volgende dag hebben we lekker lang uitgeslapen en moest ik vanaf 14:15 weer werken. Ik had die dag technische training en heb veel handige weetjes geleerd over autotechniek. D&O hebben een stukje door Lyon gefietst en savonds zagen we elkaar weer op mijn kamer.

Ik had weekend! Ik heb D&O meegenomen naar de apero op de kade aan de Rhone en we gingen naar een feest op de boot. De volgende dag heb ik hen een tour door Lyon gegeven. We begonnen in Vieux Lyon! Vieux Lyon is een middeleeuwse en renaissancistische woonwijk. Het ligt langs de Saône, aan de voet van de heuvel Fourvière. Het is samen met Venetië een van de meest uitgestrekte woonwijken uit deze periode die nog intact is gebleven.

In Vieux Lyon staat de kathedraal van Lyon, voluit église Saint-Jean-Baptiste-et-Saint-Étienne en vaak cathédrale Saint-Jean of primatie van Lyon genoemd. Dit is de kathedraal en domkerk van Lyon. De term primatie komt van de Primaat van Gallië en is de historische titel van de bisschop van Lyon. De kathedraal werd gebouwd tussen 1180 tot 1480 en bevat een mengeling van architectonische bouwstijlen, zoals het romaans en de gotiek. De kathedraal heeft een astronomisch uurwerk uit de 14e eeuw. Na een korte stop in de kathedraal zijn we de heuvel op gegaan richting de Fourvière. Het was die dag aardig heet, zoals de meeste dagen hier dus het was lekker puffen geblazen. Als je eenmaal boven bent heb je ook wat en kan je zeggen dat je naar boven gelopen hebt. Nu 3 keer inmiddels..

We kwamen eerst langs het Antiek theater van Lugdunum. Dit theater werd gebouwd rond het jaar 15 v.Chr. onder keizer Augustus en hier werd het publiek voornamelijk vermaakt met muzikale komedies. Er was een waterkraantje en er werd wat nevel gespoten dus we konder heerlijk afkoelen na die tocht naar boven.

Daarna zijn we naar de basiliek Notre-Dame de Fourvière gegaan. De basiliek is nog aardig nieuw want in 1872 begonnen ze pas aan de bouw die naar verwachting 12 jaar in beslag zou nemen. In 1964 was het interieur van de basiliek pas klaar, met mozaïek en glazen sculpturen dus die 12 jaar hebben ze niet gehaald. De basiliek is tegenwoordig een internationaal bedevaartsoord en ligt op een route naar Santiago de Compostella in Spaans Galicië.

Vanaf de wijk Saint Jean naar de top van Fourvière liggen de tuinen van Jardins du Rosaire. De tuin heeft religieuze betekenissen en komt uit op de basiliek. Daar zijn we via een hek, waar een gat in zit, op een stukje gras gaan zitten naast de basiliek en de tuinen. Daar hebben we rustig geluncht, want bijna niemand kent die plek, en daarna zijn we weer verder gegaan met onze tour.

Op wandelafstand van de basiliek, ligt de Cimetière de Loyasse. Dit is een oude begraafplaats waar enkele bekende Fransen begraven liggen. Tussen de basiliek en deze begraafplaats ligt het stadspark Parc des Hauteurs, met de oude loopbrug Quatre-Vents. De begraafplaats maakt plaats voor grote grafstenen waar je bijna in kan wonen, het waren dus mensen met geld.

Na een korte afdaling hebben we gezellig zitten borrelen en daarna zijn we naar huis gegaan. Na een gezellige avond zijn we de volgende dag naar Grand parc de Miribel-Jonage gegaan. Dit is een recreatiegebied van ongeveer 2200 hectare op ongeveer 10 km ten oosten van Lyon. Het gebied ligt tussen de Rhône in het noorden en het canal de Jonage in het zuiden. In de jaren zeventig werden er tennisbanen en fietspaden aangelegd. Een golfbaan volgde in 1985. In 1991 werd besloten het gebied verder in te richten. In 1993 werd het recreatiegebied gerealiseerd. Daar hebben we een heerlijk dagje in de zon gelegen, gezwommen en in een reuzenrad gezeten. Het was hoog maar wel mooi. Het is jammer dat Miribel een uur met het openbaar vervoer vanaf mijn huis is want anders had ik er vaker heen gegaan.

De volgende dag moest ik om 07:00 beginnen dus ik moest er vroeg uit. We zijn daarom ook vroeg naar bed gegaan.

Na werk zijn we naar de bbq gegaan van mijn collega's. Na een gezellige avond gingen we weer vroeg naar huis want de volgende dag mocht ik weer om 07:00 shinen! D&O gingen wel nog uit dus tot de tijd dat ze weer thuis waren heb ik rustig kunnen slapen.

Maandagavond was de dag voor 14 juli! Dus iedereen was de volgende dag vrij. Het wat tevens de avond van het 'bal des pompiers' dat op 13 en 14 juli plaatsvond. Dit feest wordt georganiseerd om de brandweermannen te eren die elk jaar weer heel veel levens redden. Het is tevens een feest waar de vrouwen erg blij van worden. Op speciale locaties in de stad ben je getuige van een show door brandweermannen. Vanuit trappen uit brandweerwagens en touwen hoog boven het publiek dalen ze af naar beneden richting het podium. Daar dansen ze even in hun brandweermannenpak en snel daarna gaat het eerste kledingstuk al uit totdat ze allemaal in hun onderbroek staan te dansen. Leuk.

14 juli ochtend gingen D&O al weer weg. Het was gezellig en ik vond het leuk om hen een weekje op bezoek te hebben. Ik heb die dag even goed bijgeslapen en kon daarna heerlijk genieten van mijn vrije dag. Ik heb mijn huis weer helemaal schoon gemaakt en het was natuurlijk 14 juli! De nationale feestdag van Frankrijk wordt gevierd op 14 juli (Frans: quatorze juillet). Op deze dag wordt de bestorming van de Bastille-gevangenis gevierd, waarmee in 1789 de Franse Revolutie begon. Formeel is dit niet helemaal juist: men viert de eerste verjaardag van de bestorming van de Bastille, het feest van de Franse federatie. Dat was een patriottisch feest op 14 juli 1790 om de eenheid van Frankrijk te benadrukken. In 1880 werd de dag tot nationale feestdag verklaard.

Savonds ben ik nog met wat collega's naar het bal des pompiers gegaan waar ik nu op een andere locatie de show heb gezien. Daarna heb ik lekker geslapen totdat de zon weer voor mij op kwam en ik kon genieten van al het nieuws wat Lyon mij nog te bieden heeft, maar dat komt een volgende keer...  

  • 15 Juli 2015 - 20:23

    Tineke Verbaan:

    Ha Nick,
    Er is een ware historicus in jou geboren. Leuk man! Zo leren wij ook nog het een en ander.
    Ben weer benieuwd naar het Nieuwe van Lyon.
    Hartelijke groetjes van je buurtjes!

  • 15 Juli 2015 - 22:51

    Ome Hemmie:

    Weer een prachtig verslag.Ziet er allemaal geweldig uit wat jij daar doet.Wil jij daar nog wel weg ? Maar ja dat zal wel.Ik denk dat je het haagje ook wel mist.En je pa en ma en je zusjes Groetjes ome Hemmie en op naar het volgende verslag

  • 16 Juli 2015 - 10:51

    Kees En Riet (opa En Oma):

    Lieve Nick,
    Je zult wel denken, oma Verbaan is mij vergeten; nooit eens een berichtje.
    Nee hoor Nick,vergeten ben ik jou niet,ik denk toch veel aan je. Maar ik hoor natuurlijk de berichten van Opa en ook nog van je ouders. Natuurlijk dat Tamer over 14 dagen naar je toekomt.Dat je vrienden geweest zijn.Leuk hoor!
    Tamer heeft op Opa`s verjaardag ook nog een berichtje gestuurd.Het berichtje van jou had Opa ook gelezen.
    Nou Nick hier hier gaat alles z'n gangetje. Van de week had ik een juspan gewonnen, maar die heb ik aan Marian gegeven,die kian hem beter gebruiken met haar grote gezin. Je hebt zo al heel wat van de wereld gezien, en geniet er maar lekker van.
    Over 6 a 7 weken ben je weer thuis.
    Nou lieve jongen als je weer thuis bent kom je weer met Tamer eten!
    Tot ziens en een dikke kus van Opa en Oma Verbaan.

  • 16 Juli 2015 - 18:16

    Mar:

    Hoi Nick,

    Wat een interessant verslag heb je deze keer. Ongelooflijk dat je zoveel al weet over Lyon. Ik geniet als ik lees hoe jij je vermaakt. Je zult al vast heel wat foto's hebben. Ben benieuwd. Als je straks weer thuis bent gaan we die allemaal bekijken samen met een kopje koffie ;) Ik vind je ook een bikkel hoor, zo nu weer 7 dagen achter elkaar werken. Je bent goed bezig Nick.

    Veel plezier volgende week met Tamar. Nu is het eindelijk bijna zover. Geniet ervan.

    Veel liefs XXXX
    Mar

  • 17 Juli 2015 - 08:58

    Ria:

    Hoi Nick,
    Ik had al jouw verhalen lekker bewaard voor een rustig moment. Nu heb ik ze doorgelezen enne......wat heb ik genoten jo! Ik ben nog nooit in Lyon geweest maar door jou ben ik er verliefd op. Ik wil ook! Denk je dat je ooit nog wel naar huis komt? Hahahaha. Geniet en werk maar lekker door jongen. Nog eventjes en is Tamar bij je. Heerlijk. Enne wel doorschrijven hè?
    Lieve groetjes Ria xxx

  • 21 Juli 2015 - 15:37

    Ton:

    Nickolas Bonjour! Manger une pièce de lecture intéressante cette fois. Un quartier agréable dire là. Je lis vos morceaux avec plaisir. Salutations et un baiser de l'oncle Antoin et la tante Edith

  • 22 Juli 2015 - 16:39

    Ben Lensink:

    Bonjour mon cher ami
    je leert daar vast goed de taal spreken,je wordt op deze wijze een echte Fransman.Je houdt er een mooie herinnering in je verdere leven aan over,ik vind dat je prachtig schrijft je kunt zo 'n boekwerk maken over deze tijd die je meemaakt. Je hebt het daar best naar je zin,je hebt in elk geval veel plezier.De vrouwen hebben het ook naar de zin met al die brandweermannen in hun onderbroeken,en maar dansen jongens
    Ik ben nog even in Lyon geweest en heb door Rue de Bourgogne gewandeld en even het terrasje gezeten on 'n broodje bal te eten, niet te eeeeten!!! die bal.Ik stop maar met die omzin en wens je 'n hele fijne tijd
    met Tamar et profiter du temps quelle a veel plezier
    We weer kijken weer naar je volgende verslag uit
    Veel liefs van opa en oma'n stevige pakkerd doei doei.xxxx
    Verslag van opa Tot kijk op SKYPE

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nick

Actief sinds 15 Nov. 2012
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 21663

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2022 - 01 Maart 2024

Noorwegen

16 Mei 2015 - 24 Augustus 2015

Werken bij de ANWB in Frankrijk

17 November 2012 - 17 Maart 2013

Stage Mauritius

Landen bezocht: