22-28 augustus - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Nick Lensink - WaarBenJij.nu 22-28 augustus - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Nick Lensink - WaarBenJij.nu

22-28 augustus

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nick

06 September 2022 | Noorwegen, Oslo

De eerste paar weken zitten er voor mij ook op! Ik ben begonnen met werken. 22 augustus was mijn eerste werkdag en in de ochtend vertrok ik naar kantoor met de fiets. Ik gebruik dagelijks de OV fiets en het is ongeveer 10 minuten fietsen naar werk. Richting werk is het bergje af, terug naar huis is bergje op. Ik werd s ‘ochtends opgehaald door mijn Australische counselor. Hij is afgelopen december begonnen met werken bij het kantoor in Noorwegen. Ik kreeg een buddy aangewezen en dit was een Noorse collega. Zij heeft mij een rondleiding gegeven in het kantoor en mij geholpen om mijn spullen op te halen. Ik heb een rondje handjes gegeven en ben van start gegaan met het leren kennen van mijn nieuwe klanten en teamleden. Iedereen is gelukkig superaardig en behulpzaam. Ik zit in een team met meerdere expats en de voertaal van de klant is Engels. Mijn eerste klant is een cruiseschip onderneming en de top 25 grootste klant van mijn bedrijf wereldwijd.

De dingen die anders zijn op mijn werk vergeleken met Nederland is dat er een watertap aanwezig is met bruisend water. Ik drink niks anders meer! Er ligt altijd vers fruit. In Nederland was dit meestal om 10:00 op en werd het niet bijgevuld. De werkdagen zijn gedurende de zomer (juni-augustus) 7 uur per dag en dat is inclusief middagpauze. Ik begon om 08:00 s ’ochtends en liep s ’middags om 15:00 weer de deur uit, heerlijk!

De lunchtijden hier in Noorwegen zijn ook een dingetje. Om 10:45 komt de eerste collega vragen of iedereen mee gaat lunchen. Om 10:50 zitten we dan ook daadwerkelijk te lunchen. De reden hiervan is mij nog steeds onduidelijk. Volgens mij wil niemand in de drukte eten en gaat men steeds vroeger en vroeger om niet in de rij te hoeven staan. Om 12:00 is het restaurant leeg en heeft iedereen geluncht. Van de week kwam iemand om 11:00 vragen of ik kwam lunchen en toen zei ik: zo vroeg?? Nee zei hij, dit is een late lunch…… Je begrijpt, ik ontbijt niet meer.

Het was de rest van de week rustig opstarten en de klanten leren kennen. Business as usual want ik deed precies hetzelfde werk in Nederland. Wel zo makkelijk inwerken op deze manier. Eenmaal per maand is er een vrijdagmiddagborrel en die was toevallig in mijn eerste week. Dit is een informele borrel en op eigen kosten. In de buurt van het kantoor is een barretje waar we met een groepje naartoe zijn gegaan. Gezellig even geborreld en twee biertjes verder mocht ik 22 euro afrekenen, welkom in Noorwegen! Het smaakte gelukkig goed.

Tot slot zijn we in het weekend weer op huizenjacht gegaan! Het leuke aan de huizen is dat ze overal en nergens zijn. We hebben een huis bezocht die hoog op een heuvel stond. Voordat je bij het huis aankwam moest je 50 meter omhoog lopen op een stijle weg. Eenmaal boven had je een fantastisch uitzicht (zie foto’s) en het appartement had alles wat we wilde. De volgende dag zijn we gecontacteerd door de eigenaar dat hij het huis aan ons wilde verhuren maar het is toch niet zo fijn om in je nette kleren elke dag weer zwetend naar boven te moeten lopen. We hebben dit dus afgeslagen helaas.

Daarnaast zijn we in een heel net appartement geweest. Op de foto’s stonden er allerlei meubels. Echter toen we er aankwamen bleken deze meubels er niet te zijn. Jammer! Want het was van alle gemakken voorzien en had uitzicht op de haven. Nouja, als je goed door de flats heen keek. Er was ook een dakterras waar je gebruik van kon maken dus dat was wel cool, zie foto’s. Ook dit appartement konden we krijgen maar dat hebben wij afgeslagen omdat het aan de dure kant was en niet was ingericht. Ook was het een hele moderne wijk en voor een ervaring voor 1,5 jaar willen wij liever ergens wonen wat ons echt het gevoel geeft dat we in Oslo zijn.

Een ander appartement was richting het noord-oosten van Oslo. Wij zijn daar met de fiets naartoe gegaan. We hadden ons niet beseft dat het alleen maar bergopwaarts was. De zon scheen daarnaast fel waardoor mijn nette kleren gelijk de was in konden. Eenmaal aangekomen bij het appartement moesten we ook op de 5e etage zijn want er was geen lift. Op etage 3 hadden Taam en ik al besloten dat dit appartement het ook niet werd.

Tot slot zijn we bij een appartement geweest die rechtstreeks aan de rivier ligt. Uit het woonkamer en slaapkamer raam kijk je direct de rivier in. Fantastisch uitzicht, het huis was groot met een extra slaapkamer en genoeg opbergruimte. De huur was ook goed te betalen en de verhuurders wilde ons als huurders hebben. Ook dit huis hebben wij afgeslagen omdat wij na onze bezichtiging de buurt gingen bekijken, zoals wij altijd doen. Wij zagen na 2 minuten wandelen wat junkies bij elkaar zitten die met een alluminiumpapiertje en een naald bezig waren. Bij navraag achteraf bij mijn collega’s bleek dat je die specifieke buurt beter kunt vermijden.

Al met al lijkt het alsof wij heel kieskeurig zijn maar dat valt in onze ogen nog wel mee. Wij willen de echte Oslo ervaring hebben en willen graag fijn wonen in een stad waar wij maar tijdelijk zijn. De zoektocht gaat dus verder maar het wordt wel met de dag spannender of we nog wat gaan vinden wat aan onze eisen voldoet....


  • 06 September 2022 - 17:58

    Metha:

    Ooo wat spannend lieve Nick en Tamar! Fijn dat je werk zo relaxed lijkt te zijn. Telkens als ik je verslag las dacht ik: dit huis wordt het…. Toch niet…. Jullie laten ons wel in spanning hoor! Enne … dat zweten bij dat eerste huis zal in de winter wel meevallen toch? Kan je glijdend naar beneden! Nou succes met verder zoeken maar in het volgende verslag hoop ik toch dat jullie je droomhuis hebben hoor!! Liefs, Metha.

  • 06 September 2022 - 19:46

    Elize :

    Weer genoten van het verslag, super!!
    Wat een belevenis, fijn dat je werk bevalt en je leuke collega's hebt.
    Ben benieuwd naar het appartement wat het uiteindelijk gaat worden.
    Liefs voor jullie

  • 06 September 2022 - 20:16

    Richard:

    Hi Nick & Tamara, leuk om weer van jullie te horen. Die lunch bij jou wel erg vroeg. Wij gingen op mijn werk om kwart voor 12 eten, ivm de drukte en dat was al vroeg.
    Hoop dat jullie gauw slagen met de huizenjacht.

    Veel succes en liefs

  • 07 September 2022 - 15:09

    Marga:

    Hoi liefjes,
    Weer erg leuk om te lezen!
    Goed hoor om zo rond te kijken, jullie vinden zeker wat!
    Is het warme eten niet rond 16.00 als ik me goed herinner? Heerlijk zo'n kortere werkdag, blijkt wel zo efficient te zijn ook nog! veel plezier met alles!

  • 09 September 2022 - 11:57

    Hans En Jolanda:

    Hallo Nick en Tamar. Erg leuk verslag weer. Leuk om jullie zo te volgen. Succes met alles. Xx

  • 10 September 2022 - 21:30

    Mar:

    Heeey, leuk verslag. Lekker zo vroeg lunchen, dan zitten jullie zeker ook al om half 5 aan het avondeten? Zou je zus niet erg vinden trouwens, haha. Het wordt inderdaad erg spannend met een huis vinden. Ik begrijp wel de redenen waarom jullie die huizen niet genomen hebben. Hoop snel te horen dat jullie wat gevonden hebben. Liefs x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nick

Actief sinds 15 Nov. 2012
Verslag gelezen: 81
Totaal aantal bezoekers 21648

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2022 - 01 Maart 2024

Noorwegen

16 Mei 2015 - 24 Augustus 2015

Werken bij de ANWB in Frankrijk

17 November 2012 - 17 Maart 2013

Stage Mauritius

Landen bezocht: